Och för att fira in sommarlovet riktigt så blev det en liten present också
Och även ett hopprep från Therese & Thira som var här och åt tårta med oss :-)
Julia var mkt nöjd
En blogg där det inte blir så mkt privatliv utan mest tips o trix :-) som recept, shopping, heminredning, barn, semester o allt annat som rör sig i huvudet på en 2 barnsmamma som just nu är mammaledig :-)
lördag 18 juni 2011
Sommartårta
Sommarlovet firades in med en sommartårta
Ingredienser
Köpt tårtbotten
Lager 1 lager mixade jordgubbar med lite socker (går lika bra frysta som färska)
lager 2 Marsan vanlijsås
Toppad med grädde jordgubbar och lite noblesse choklad
God och enkel
Ingredienser
Köpt tårtbotten
Lager 1 lager mixade jordgubbar med lite socker (går lika bra frysta som färska)
lager 2 Marsan vanlijsås
Toppad med grädde jordgubbar och lite noblesse choklad
God och enkel
fredag 17 juni 2011
Midsommar problem
Funkar denna eller e den för julig??? jag köpte den till julafton men den e väl bättre än lila o rosa??? HJLÄP
torsdag 16 juni 2011
Kasslergratäng
Kasslergratäng
Milda
Het chilisås
Sherry eller Whiskey (tack linda för det tipset)
tomatpure
salladskrydda
Kassler
och ost på toppen
Blanda alla ingredienser i en skål o blanda, lägg kasslen i botten på en ugnsäker form och häll över såsen toppa med ost
Serveras med ris
Milda
Het chilisås
Sherry eller Whiskey (tack linda för det tipset)
tomatpure
salladskrydda
Kassler
och ost på toppen
Blanda alla ingredienser i en skål o blanda, lägg kasslen i botten på en ugnsäker form och häll över såsen toppa med ost
Serveras med ris
onsdag 15 juni 2011
Tankar om barnsemester / dagsutflykter
Ja vi e ju lite rastlösa så vi har ju provat på en del både bra och mindre bra saker ...här kommer lite av mina tankar och erfarenheter vi har fått....kanske kan det hjälpa er när ni ska iväg på sommar äventyr :-)
barn mellan 0 - 1 ½ år har inte så mkt nöje av utflykter det är mer för föräldrarna och om man ska göra ngt så är Djur det bästa alternativet
Utlandssemester är bäst efter 1 ½ år när de kan gå själv och bada i stor pool (ska prova med Olivia när hon är 11 mån ska bli skoj o se om det också funkar lika bra )
Tivoli är helt meningslöst om de inte kan åka allt och de kan man nog inte förren 6 år??? dessa långa köer till allt och den höga volymen är bara jobbig....Tivoli på marknader går alldeles utmärkt iaf upp till 4 -5 års ålder mkt billigare mindre köer o i stort sett samma som på de stora tivolina
Folktets park i Malmö är också kanon för lite mindre barn blir nog minst en sväng denna sommaren också.
Skog & piknick gillar alla barn i de flesta åldrar kanske mest intressant över 1 år
De 2 mest barnvänliga ställe vi varit på och kommer absolut att återvända till är legoland när Olivia är ca 3½ och Astrid Lindregns värld när hon när ca 4½
barn mellan 0 - 1 ½ år har inte så mkt nöje av utflykter det är mer för föräldrarna och om man ska göra ngt så är Djur det bästa alternativet
Utlandssemester är bäst efter 1 ½ år när de kan gå själv och bada i stor pool (ska prova med Olivia när hon är 11 mån ska bli skoj o se om det också funkar lika bra )
Tivoli är helt meningslöst om de inte kan åka allt och de kan man nog inte förren 6 år??? dessa långa köer till allt och den höga volymen är bara jobbig....Tivoli på marknader går alldeles utmärkt iaf upp till 4 -5 års ålder mkt billigare mindre köer o i stort sett samma som på de stora tivolina
Folktets park i Malmö är också kanon för lite mindre barn blir nog minst en sväng denna sommaren också.
Skog & piknick gillar alla barn i de flesta åldrar kanske mest intressant över 1 år
De 2 mest barnvänliga ställe vi varit på och kommer absolut att återvända till är legoland när Olivia är ca 3½ och Astrid Lindregns värld när hon när ca 4½
måndag 13 juni 2011
Turkisk Falukorvsgryta
Idag blev det Turkisk Falukorvsgryta här hemma tyvärr var inte kameran med så det får bli en lånad bild men här är receptet
För 4 port
2 dl Turkisk / grekisk yoghurt
500 g falukorv i strimlor
1 lök fintärnad
1 msk olja
3 dl vatten
3 msk tomatpure
2 msk fransk senap
1 msk flytande honung
1 tsk maizena
salt och cayennepeppar efter smak
Gör så här
Fräs löken i olja. Tillsätt falukorven och sedan tomatpure- Fyll på med vatten och senap. Låt sjuda i 3 min, red med maizena. Tillsätt honung och yoghurt. värm till ca 90 grader men låt inte koka upp. Smaka av med salt och cayenne
Servera med Ris eller pasta
(vi har alltid pasta till detta)
För 4 port
2 dl Turkisk / grekisk yoghurt
500 g falukorv i strimlor
1 lök fintärnad
1 msk olja
3 dl vatten
3 msk tomatpure
2 msk fransk senap
1 msk flytande honung
1 tsk maizena
salt och cayennepeppar efter smak
Gör så här
Fräs löken i olja. Tillsätt falukorven och sedan tomatpure- Fyll på med vatten och senap. Låt sjuda i 3 min, red med maizena. Tillsätt honung och yoghurt. värm till ca 90 grader men låt inte koka upp. Smaka av med salt och cayenne
Servera med Ris eller pasta
(vi har alltid pasta till detta)
Midsommarklänning
Panik var en snabb vända i stan idag & skulle titta på midsommarklänning i storlek 110 men allt e bara rosa & lila o det vill jag inte ha ....Så lite hjälp var kan jag hitta ngn fin midsommarklänning till Julia
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

